O veste care se preconiza a apărea încă din luna noiembrie 2011, este aceea privitoare la schimbările din sistemul de sănătate, în baza unei legi a sănătăţii. Schimbări care vor afecta şi structura Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. De pildă, Casele judeţene de asigurări de sănătate(CJAS) vor fi desfiinţate sau reorganizate în asiguratori privaţi. Cel puţin aşa prevede noua lege a sănătăţii. Atunci ce rost îşi mai are existenţa Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS)? Aceeşi lege mai dă de mâncat celor de la CNAS, întrucât instituţia cu pricina va avea doar rol de reglementare şi va fi un fond de distribuţie şi redistribuţie a veniturilor între casele private. "Doar" atât! Adică îşi va intra în rolul care-i place de minune, cel de dirijor al asiguratorilor, unde se vor învârti mari, mari, mari sume de bani. De ce cred asta? Pentru că asigurătorii de sănătate trebuie să fie autorizaţi de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi înregistraţi sau agreaţi de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Adicătelea, caşcaval la greu de păpat de pe urma acestor autorizări, mai ales că asiguratorii le pot obţine, cică, doar dacă fac dovada încheierii la nivelul grupului a unor poliţe de sănătate pentru cel puţin un milion de asiguraţi, iar valoarea subscrisă a primelor este de cel puţin 250 de milioane de euro în anul fiscal anterior. -Ohooo, bănet, nu glumă! Vorba aceea, dai un ban şi... n-ajungi să mori pe targă sau abandonat pe stradă. Totuşi, deşi îşi vor putea alege spitalul şi chiar medicul care să-i trateze, fie la stat sau privat, pacienţii asiguraţi nu vor putea scăpa de listele de aşteptare sau de condiţiile proaste de cazare decât dacă vor mai plăti, pe lângă contribuţia obligatorie la sănătate, încă cel puţin 10 euro lunar pentru încheierea unei asigurări suplimentare.
În ceea ce priveşte vânătoarea oarbă de agenţi de asigurări, firmele de recrutare trebuie s-o ia mai uşor, căci vor avea tot timpul să facă asigurări. Românii nu trebuie să se grăbească să ajungă la o înţelegere cu aceştia, câtă vreme oficialii Ministerului Sănătăţii (MS) avertizează că încheierea unor contracte cu casele de asigurări va putea fi făcută abia către sfârşitul anului 2012 sau începutul lui 2013, când acestea vor fi fost selectate în baza unor criterii stabilite de MS şi CNSAS. Aşadar, sănătoşi să fim că procesul acesta va fi unul de durată.
Iată un fragment din noua lege a Sănătăţii: "Articolul 195 -Contractul de asigurare voluntară de sănătate trebuie să cuprindă, pe lângă elementele obligatorii unui contract, şi următoarele elemente: a)lista şi volumul de acoperire ale coplaţilor pentru asigurări voluntare de sănătate de tip complementar, în conformitate cu preţul de referinţă stabilit de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;
b) lista serviciilor din asigurarea voluntară suplimentară;
c) lista furnizorilor agreaţi;
d) modalitatea de contactare a acestora, direct sau prin intermediul unui departament de asistenţă a asiguraţilor;
e) drepturile şi obligaţiile părţilor, cu evidenţierea clară a riscului de îmbolnăvire individual;
f) modalităţile de decontare a serviciilor medicale;
g) modalităţile de încetare a valabilităţii contractului;
h) modalităţile de soluţionare a eventualelor litigii.
Art. 196 - Asigurătorii sunt obligaţi ca la încheierea contractului de asigurare voluntară de sănătate să ofere asiguratului toate informaţiile necesare privind drepturile şi obligaţiile rezultând din contract, în vederea protejării intereselor asiguraţilor.
Art. 197 (1) -Asigurătorul poate solicita, la iniţierea contractului de asigurare, pe cheltuiala proprie şi cu consimţământul pacientului, informaţii privind starea de sănătate a asiguratului, precum şi efectuarea unui examen medical pentru evaluarea stării de sănătate a solicitantului de către un furnizor de servicii medicale desemnat de acesta.
(2) Informaţiile cuprinse în contractul de asigurare voluntară, precum şi informaţiile privind starea de sănătate a asiguratului au caracter confidenţial şi nu pot fi divulgate unor terţi de către asigurătorii care practică asigurări voluntare de sănătate sau persoanele fizice/juridice care, prin natura relaţiilor de serviciu, cum ar fi controlor, auditor şi alte asemenea funcţii, intră în posesia informaţiilor în cauză, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
(3) Prin contract, asigurătorul care practică asigurări voluntare de sănătate de tip suplimentar poate restricţiona pentru acest tip de asigurare accesul asiguratului, parţial sau în totalitate, la anumiţi furnizori de servicii şi poate condiţiona utilizarea unor servicii în caz de îmbolnăvire de efectuarea prealabilă a unor controale periodice profilactice sau de utilizarea unor anumiţi furnizori agreaţi.
(4) Asigurătorii care oferă asigurări voluntare de sănătate complementare sunt obligaţi să achite coplata conform contractului cu asiguratul oricărui furnizor de servicii medicale aflat în relaţie contractuală cu asiguratorii de sănătate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi nu pot restricţiona pentru acestea accesul asiguraţilor."
................................................................................................................................................
Ca treabă să fie oablă, purtătorul de cuvânt al Ministerului Sănătăţii, Oana Grigore, a declarat pentru "Gândul", la finele anului 2011: "Nimeni să nu se ducă acum să-şi facă asigurări private pentru că nu se ştie cine va fi selectat pentru că nu sunt stabilite criteriile de selecţie. E mult prea devreme".
Din punctul meu de vedere, vom avea un sistem de sănătate cu adevărat sănătos doar când or zbura porcii... din sistemul public.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
E cumva criză şi de cuvinte !?